מוטרדים שצריכת החטיפים והממתקים אצל בני הנוער רק עולה ועולה? שבני הנוער כבר אוכלים יותר חטיפים וממתקים מאוכל? אתם צודקים. והמחלות הכרוניות בגיל הזה- עולות בהתאם. אבל למה זה קורה? שמעו סיפור:
באחת מההרצאות שעשיתי בתי ספר ודיברתי עם בני הנוער על ההמלצות התזונתיות, על ההבדל בין מסרים בריאותיים ושיווקיים על האריזה לערכים תזונתיים, הגעתי לדוגמה עם המוצר הזה: חטיף הכי אולטרה מעובד שיש, עם לא פחות מ-13 מסרים בריאותיים (מילוליים וגם לא מילוליים: ילד על סקייטבורד כדי לקשור לי בין המוצר לבין אורח חיים פעיל, ושמות הויטמינים בצורה של מולקולות כדי להשוות פה נופך מדעי).
למרות שבינינו, הרכיב הראשון ברשימת הרכיבים הוא סוכר. זה ממתק.
ואחת הילדות, שעד אז הקשיבה רוב קשב, התענינה, שאלה שאלות, פשוט אמרה לי: כן, אני אוכלת את זה, זה לא ממתק. זה בריא.
אח"כ דיברנו על רשימת הרכיבים וכל התוספות. לא השתכנעה, מבחינתה, מסרים בריאותיים על האריזה זה אמת לאמיתה, גם כשרשימת הרכיבים מדברת אחרת.
וזה כל הסיפור כולו. יצרני המזון והמשווקים הגאונים שלהם צריכים למכור והרבה, והם יודעים שאתם כבר יודעים להבדיל בין ממתק לאוכל, אז הם הולכים על קהל היעד שעדיין אפשר לבלבל אותו: הילדים שלכם. וככה מממטירים עליהם גשם של מסרים בריאותיים מפוצצים על מוצרים עם ערכים תזונתיים ירודים וככה הם אוכלים עוד חטיף ועוד ממתק, כשהם בכלל חושבים שהם אכלו ארוחת ביניים/ בוקר/ ערב מזינה וטובה.
אז קבלו קטע מגניב- בתכנית קידום הבריאות שלי "בריאות בכל גיל- בואו נתחיל!"- אני הולכת לדבר עם בני הנוער שלכם בדיוק על זה.
אני הולכת לתת להם כלים פשוטים כדי להבין בשנייה מה הערך התזונתי של המוצר שהם מחזיקים, כמה סוכר ומלח דחפו בפנים והכי חשוב- לתת אלטרנטיבות מזינות.