בשנה האחרונה הבית שלנו פתאום נהיה בית שמבשל. המון!!! נולדה לנו עוד ילדה, עברנו למושב (ביי ביי לבתי הקפה בתל אביב ותודה לוולט, היה כיף) ונדמה שכולם בבית כל הזמן. בחיי, נהיינו מפעל: בן זוגי עובד חצי שבוע מהבית, אני לומדת יומיים בשבוע ואז אמא שלי עם התינוקת, שבדיוק התחילה לאכול כבר אוכל מוצק, שגם אותו צריך לבשל מתישהו…
והיי, גם אמהות צריכות לאכול! וגם האמהות של האמהות, שכבר הגיעו לגיל שהן אולי צריכות יותר סידן מפחות.
אז יש את הבכור שכבר התחיל לפתח טעמים מאוד מאוד ברורים. אתן לכם רמז- סלט הנבטוטים עם הכוסברה והחריף לא הלך, וגם לא החצילים.
פעם הייתי מכינה מוקפץ עם קצת ג'ינג'ר וצ'ילי וזה היה לגמרי מספיק. אבל היום צריך לקלוע לטעם של כולם:
לא חריף, לא מר, לא קשה מדי ולא קר. אתם יודעים מה? אם אפשר, גם לא ממש ממש יקר.
אז איך עושים בית שגם מבשל בריא, גם דואג למאכלים מזינים בשביל הגדילה של הילדים, בשביל שיהיה לעבודה בקופסאות, בשביל האמהות שמניקות ומנקות, והאמהות של האמהות שחושבות על כווווולם, אבל את עצמן שוכחות???
בשביל זה אני פה: תכינו את הסינר ואת הסירים הענקיים וקבלו איך עושים "בית מבשל בריא" בחמישה צעדים:
- חשבו- מהם הצרכים התזונתיים של הבית שלנו? אולי אין לכם צרכים תזונתיים מיוחדים, אבל אולי יש? ילדים זקוקים לכמות טובה של סידן וברזל, נשים בהריון ומבוגרים הם בעלי צרכים תזונתיים מוגברים, מניקות בדרך כלל רעבות מאוד ולא תמיד יש להן זמן לאכול אוכל מזין. בהתאם לצרכים אפשר לבנות תפריט שבו נתמקד בפריטים שמספקים מה שחסר לבני הבית. והיתר רק מרוויחים.
- תפריט: שבו רגע עם דף ועט, תחשבו מהן 6 המנות הכי אהובות על כולם בבית. והכינו 2 אופציות לתפריט שבועי, שבו יש מנה שונה כל 2-3 ימים. כך כולם יודעים מה יש לאכול מחד אבל הגיוון בסה"כ נשאר. תמיד אפשר לגוון גם בתוך המנה עצמה ולהעשיר אותה בעוד רכיב תזונתי, כמובן לא על חשבון הטעם. למשל מנות כמו קציצות או מרקים טחונים או ממרחים, אפשר להכניס אליהן בקלות גם שום, עשבי תיבול שונים, זרעי צ'יה, שיבולת שועל במקום פירורי לחם, רוטב אחר.
- רשימת קניות: בהתאם לתפריט- מה צריך להיות תמיד במקרר, ועל מה ממש אפשר כבר לוותר? לדוגמה אצלנו בבית מאוד אוהבים שניצל טופו (שאנחנו מכינים בכמויות ומכילים פי 5 סידן ופי 2 סיבים תזונתיים משניצל עוף קנוי, וזאת בחצי מכמות הנתרן) שזה דבר שבחיים לא חשבתי שאכין עד שהיו לי ילדים. אז כן, יש תמיד שמן קנולה, נייר סופג ופירורי לחם בבית ובכמויות, ולעומת זאת חצילים כבר אין לי במקרר. אנחנו כבר לא מכינים אוכל שרק אחד או שניים מבני הבית אוהבים, כי משקיעים בו זמן יקר ובסוף זה סתם נזרק. הרשימה חוסכת לנו כסף והתלבטויות.
- יאללה לבשל! תבחרו לכם 2-3 ימים בשבוע שבהם אתם מבשלים, מלכלכים את כל המטבח בלי חשבונות- כי אחר כך יש אוכל לכולם כל השבוע. חלקו אחריות- מי מכין מה (למשל בן זוגי אלוף בממרחים וסלטים והילד הגדול שלי מסתבר ממש אוהב לקלף שום. טוב נו, לפעמים כשבא לו) ממליצה להתמקד במנות העיקריות: קציצות, שניצלים, מרקים, תבשילים, מוקפצים. ותכינו מהם הרבה. מניסיוני מנות אהובות תמיד נגמרות, ובמנות לא אהובות- ממש חבל להשקיע. ממרחים תמיד אפשר לקנות (ששש… אל תגלו. לא שמעתם את זה ממני) ועם תוספות ממש אל תסתבכו. מקסימום אפשר להכין אורז לבן או קוסקוס הכי רגילים צ'יק צ'ק. (גם את זה לא שמעתם ממני).
- שאריות: קורה לא פעם שאני קונה כמויות לגדוד של גולני, או שהמשפחה המושבניקית של בן זוגי מביאה לנו פתאום המון ירקות מעולים ישר מהשדה, אבל בסוף יש איזה נסיעה לא מתוכננת, או שהסבים והסבתות מביאים לנו אוכל (איזה כיף זה הא?) ונשארים המון ירקות. מה עושים? קודם כל- גם ירקות שכבר לא נראים טוב תחתכו לקוביות/ תקצצו קטן בבלנדר ותקפיאו. אפשר להעשיר איתם תבשילים ומרקים ואפשר להכין מהם מרק או תבשיל קדירה. אם נשארו לכם המון עגבניות זה גם זמן לקצוץ ולהקפיא, או להכין מטבוחה. גזר, מלפפון, כרוב ופלפל ישמחו להפוך לצנצנת חמוצים, בננות לעוגת בננות, תפוחים לעוגת תפוחים. תגידו לי תודה כשיבואו האורחים.
מקווה שעזרתי אפילו קצת לתת כיוון לדבר הזה שנקרא "בית מבשל בריא", כי אפילו שאני מחשיבה את עצמי לאישה פמיניסטית ואפילו קרייריסטית- בסוף כל יום מפרך של חוסר שינה בלילות, לימודים בימים ונסיעות בסופי השבוע, אין דבר שמשמח אותי יותר מלראות את המשפחה יושבת סביב השולחן ואוכלת בתיאבון את האוכל שהכנו. וכמובן שזה הרבה יותר מזין מעוד טבעול מהמקפיא.
לא בטוחים מהם הצרכים התזונתיים של הבית שלכם, או איך אפשר להעשיר תזונתית את המנות האהובות, במה כדאי להתמקד ובמה פחות? דברו איתי.
בת-אל באר
דיאטנית ילדים
ומקדמת בריאות